неделя, 14 април 2013 г.

Св. Йоан Богослов - за съхранение на любовта, за запазване на семейството,помага на журналисти и телевизионни работници

Йоан Богослов е любимия ученик на Иисус Христос. Главната тема на проповедите на апостол Йоан Богослов била любовта към Бог и към хората като главната Божия заповед и основа на християнството. Светите евангелисти Йоан Богослов, Марко, Лука и Матей можем да молим за укрепване на семейството. Светите евангелисти Лука и Йоан помагат на редактори, журналисти и телевизионни работници. Апостол Йоан също така е покровител на книгоиздателствата и интернет, от гледна точка на разпространението на православната култура. Понеже Йоан е роден в рибарско семейство, той също така се смята за покровител на риболовците.

Молитва
О, велики и всехвални апостоле и евангелисте Йоане, топъл наш застъпниче и бърз в скърбите помощнищче! Помоли Господа Бога да прости всички наши грехове, извършени от нашата младост до сега в нашите дела, слова, мисли и чувства; помогни на нашите души, на нас грешните (имената) да се избавим от въздушни митарства и вечно мъчение, с твоето милостиво представителство да прославяме Отца и Сина, и Светия Дух сега и винаги и вовеки веков. Амин.

Житие
Свети апостол и евангелист Йоан Богослов е роден във Вифсаида. Той бил брат на св.Яков. Родителите му били заможни хора, занимавали се с рибарство и били почетни членове на иудейското общество. Майката на Йоан Богослов била дъщеря на св.Йосиф от първия му брак.
Първоначално той бил ученик на Йоан Кръстител. Той пръв последвал спасителя, заедно с Андрей Първозванни.
Заедно с Петър и брат си Яков, Йоан бил много близък на Спасителя, заради жертвената любов и девствената си чистота. Йоан Богослов бил до Спасителя в най-важните моменти на неговия земен път. Той неотстъпно следвал Учителя по Неговия Кръстен път, скърбейки от цялото си сърце. За него се разказва, че единствен от учениците стоял на Голгота, до Кръста Господен, без да се притеснява за собствената си безопасност. В подножието на Кръста той плакал заедно с Божията Майка. След Възнесението на Иисус Йоан Богослов се грижил за Божията Майка неотлъчно, до Нейното Успение.
Съгласно преданието след Успението на Богородица по жребия, който изтеглил заминал за Ефес и др.малоазиатски градове, заедно със своя ученик Прохор. Те тръгнали на път с кораб, който претърпял корабокрушение по време на силна буря. Всички пътници били изхвърлени на брега, само Йоан липсвал. Той прекарал в морето 2 седмици и по чуден начин бил намерен от Прохор в град Ефес жив и невредим.
В Ефес Йоан проповядвал на езичниците учението на Христа. Неговите проповеди били съпроводени с чудеса, и това увеличавало вярващите всеки ден.
В Ефес Йоан и Прохор работили в обществена баня, собственичката на която била зла и груба жена на име Романа. По езически обичай в основите на банята били закопани живи момче и момиче. Оттогава в банята живеел демон и всяка година вземал по една жертва, която се удавяла. В тази година в банята се удавил юноша на име Дамн. Бащата не издържал и починал от мъка. Романа обвинила за смъртта Йоан, който работил като огняр и казала, че ако Йоан не го възкреси ще умре също. Неописуем бил ужасът на Романа, когато със силата на молитва Йоан възкресил и момчето, и баща му. Със силата на Христа той прогонил беса от банята. След този случай много граждани на Ефес се обърнали към Христос.
Останал единствено жив от всички ученици на Иисус, апостол Йоан бил извикан в Рим от император Домициан (81-96 г). По негова заповед Йоан получил смъртна присъда. Дали на апостола чаша с отрова, но той останал жив, след това бил хвърлен в казан с вряща мазнина, но силата Божия го съхранила невредим.
След това го изпратили на заточение на остров Патмос в Егейско море. На кораба се намирали царски велможи, и сина на единия от тях паднал зад борда и се удавил. Велможите започнали да молят Йоан за помощ, но той отказвал, защото знаел, че те са езичници. Но Йоан ги съжалил, и след молитва към Бога, една вълна изхвърлила младежа на борда.
На о-в Патмос живеел магьосника Кинопс, който общувал с нечисти духове. Местните жители почитали Кинопс като бог. Когато апостол Йоан започнал да проповядва за Христос, жителите на острова извикали Кинопс да отмъсти на апостола. Йоан разобличил бесовете на Кинопс и по молитвите на Йоан морска вълна погълнала Кинопс. Хората, вярващи на Кинопс го чакали 3 денонощия на брега, и изнемогвали от глад и жажда. Три деца умрели. Апостол Йоан с молитва изцелил болните и възкресил умрелите. Неговата проповед, съпроводена с много чудеса привлякла към него много местни жители, които приели светото кръщение.
На Патмос, по време на молитва в уединена пещера получил откровение за съдбата на света. Преданието описва събитието по следния начин:"Планината се затресе, гръмотевици разцепваха небето, Прохор от страх падна на земята. Апостол Йоан го вдигнал и казал да записва това, което ще каже. "Аз Съм Алфата и Омегата, Началото и Края, Който е и Който е бил, и Който иде, Всемогъщият." - говорел Духът Божий чрез светия апостол. Така, около 67 г. била написана книгата на Откровенията (Апокалипсиса), символически описвайки събитията, които ще се случат във времето. От всички книги на Новия Завет, само тази част не се чете на глас по време на църковните служби. Над символите в Апокалипсиса хората размишляват от векове, но неговия смисъл ще стане ясен по време на Второто Пришествие на Иисус.
Пещерата, в която Апостола получил Откровението сега се намира под сградата на манастира Апокалипсис и е храм, носещ името на Йоан Богослов. И сега в пещерата хората показват мястото, където е лежал Апостол Йоан. На тавана на пещерата е видна тройната цепнатина, през която до него достига "силния глас, като от тръба", диктуващ откровението.
ee(2)
Манастир Йоан Богослов на о-в Патмос

Пещера Апокалипсиса_(1)
Пещерата на Йоан Богослов, където получил Откровението
След смъртта на Домициан апостол Йоан се завърнал в Ефес, където написал Евангелието. Освен Евенгелието и Откровението, св. Йоан е написал още три послания. В тях се чувства същия дух на кротост и пламенна любов към Бога и ближните, с които бил проникнат целия живот на светия апостол. Напомня се постоянно за милосърдието на Бога, Който прощава греховете на хората поради Своята благост и поради пролятата за цялото човечество кръв на Господа Иисуса Христа.
В последните години на своя живот Апостола говорил само едно: "Деца, обичайте се". Учениците му го питали:"Защо повтаряш само едно и също?". Апостолът отговарял: "Това е най-важната заповед. Ако я изпълните, ще изпълните целия Христов закон."
Свети Йоан Богослов починал от естествена смърт (единствен от апостолите) на 105 г. по време на управлението на император Траян.

Литургия на месте погребения Иоанна Богослова
Литургия на гроба на Йоан Богослов (Турция)
Прохор съобщава, че ежегодно на 8 май в продължение на много години могилата мироточила и хората се изцелявали от болести.
Апостол Иоанн Богослов. Полноростовой эксиз к росписи ХХС. 1995
Орелът е символ на високо извисената богословска мисъл и е иконографически знак на Йоан Богослов. От всички ученици на Иисус само на Йоан е дадено името Богослов.

Чудеса
Първото от известните явявания на Йоан Богослов се отнася към 3 век. Св.апостол Йоан се явил на св.преп.Григорий Неокесарийски Чудотворец. По това време възникнали ересите на Савелий и Павел Самосатский.Те още не били осъдени от църковния събор и преподобния Григорий, дълбоко обезпокоен се молил за вразумление и да може да се раздели истината от заблудата. Веднъж през нощта му се явили Богородица и Йоан Богослов, облечен като епископ. Те дошли във Божествено сияние и Божията Майка помолила Йоан Богослов да го научи как трябва да се изповядва тайната на Светата Троица. Преподобният Григорий записал думите, които му продиктувал апостол Йоан. Ето текста на неговото откровение:

Един Бог, Живия Отец на Словото, Премъдростта и Силите, и Образа вечен, съвършенния Родител на Съвършенния, Отец на Единородния Син. Един Господ, един от едния, Бог от Бога, Проследяване и Образ на Божественото, Слово действено, Премъдрост, изпълваща всичко, и Съзидателна Сила на всичко сътворено, истински Син на истински Отец, Невидим от Невидимия, и Нетленен от Нетленния, и Безсмъртен от Безсмъртния и Вечен от Вечния. И един Свети Дух, от Бога имащ битие и чрез Сина явил Се, Образ на Сина, Съвършен от Съвършенния, Живот, Причина за живите, Святост, Подател на освещение, в Него се явява Бог Отец, Единосъщ над всеки и над всичко, и Бог Син, Който е чрез всичко. Света Троица съвършенна, в слава и вечност, с царство неразделимо. Следователно няма нищо сътворено в Троицата, нито привнесено, или после случило се. Защото нито Отец някога е бил без Сина, нито Сина без Духа, но неизменно и непроменимо - винаги единосъщна Света Троица!

Няма коментари:

Публикуване на коментар